Monday, June 22, 2009

Selamat Hari Bapa

Walaupun bagi kita, hari meraikan ibu dan bapa tu tak perlu dikhususkan pada hari tertentu sahaja kerana ia perlu disambut pada setiap masa. Sempena sambutan ini saya ingin memesan diri saya dan kepada saudara semua terutamanya kepada para pelajar supaya kita berusaha untuk menjadi ANAK YANG CEMERLANG.

Ibu-bapa merupakan insan yang telah banyak berkorban untuk kita. Selama lebih kurang 9 bulan ibu kita telah mengandungkan kita dan di sepanjang tempoh tersebut pelbagai kesusahan yang mereka hadapi termasuklah mengalami rasa loya, muntah-muntah, lemah badan, kesakitan yang teramat sangat semasa hendak melahirkan kita. Walaupun begitu mereka tetap tabah dan bersabar menghadapinya bahkan kelahiran kita telah disambut dengan penuh kegembiraan. Setelah kita dilahirkan, ibu dan bapa kitalah yang telah membesarkan kita dengan penuh rasa kasih sayang. Kita telah disusukan oleh ibu kita, diberi makan dengan makanan yang berzat, diberi pakaian dan didikan yang sempurna sehingga kita dewasa. Mereka juga tidak putus-putus mendoakan supaya kita berjaya di dalam semua perkara yang kita tempuhi.

Oleh yang demikian adalah tidak wajar jika kita melupakan jasa kedua ibu-bapa kita dengan cara melakukan sesuatu perkara yang tidak disenangi mereka. Allah swt mengarahkan kita supaya sentiasa menghormati kedua ibu-bapa sehinggakan tidak boleh mengeluarkan perkataan ahh apabila bercakap dengan mereka. Kalau perkataan ahh pun tidak boleh digunakan maka apakan lagi untuk menjerkah ataupun memukul mereka. Firman Allah yang bermaksud: “Dan Tuhanmu telah memerintahkan supaya kamu jangan menyembah selain Dia dan hendaklah kamu berbuat baik pada ibu bapakmu dengan sebaik-baiknya. Jika salah seorang di antara keduanya atau kedua-duanya sampai berumur lanjut dalam pemeliharaanmu, maka sekali-kali janganlah kamu mengatakan kepada keduanya perkataan "ah" dan janganlah kamu membentak mereka dan ucapkanlah kepada mereka perkataan yang mulia. Dan rendahkanlah dirimu terhadap mereka berdua dengan penuh kesayangan dan ucapkanlah: "Wahai Tuhanku, kasihilah mereka keduanya, sebagaimana mereka berdua telah mendidik aku waktu kecil". [17.23-24].

Allah swt juga telah berfirman di dalam surah An Nisa' supaya kita sentiasa berbuat baik kepada kedua ibu-bapa. Firman Allah yang bermaksud: “Sembahlah Allah dan janganlah kamu mempersekutukan-Nya dengan sesuatu pun. Dan berbuat baiklah kepada dua orang ibu-bapa, karib-kerabat, anak-anak yatim, orang-orang miskin, tetangga yang dekat dan tetangga yang jauh, teman sejawat, ibnu sabil dan hamba sahayamu. Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang yang sombong dan membangga-banggakan diri, [4.36]

Sebagai seorang anak, berikut adalah beberapa perkara yang perlu kita lakukan terhadap kedua ibu-bapa kita dalam rangka untuk menjadi anak yang cemerlang:

Ikut Nasihat
Bercakap Benar
Utamakan Mereka
Berdoa
Adab
Penghormatan
Ampun

No comments: