Thursday, October 3, 2013

Siri 2: Tip Apa Yang Nak Diceramahkan?



Ok, peringkat asas ni cuba kita paham dan ingatkan 5 tajuk yang telah dikongsikan pada siri yang lepas iaitu; Cinta Kepada Allah, Cinta Kepada Rasul, Cinta Kepada Ibu Bapa, Cinta Kepada Ummah dan Cinta Kepada Kecemerlangan. 

Tak perlu nak pikir bagaimana nak elaborate panjang2 lagi. Sebabnya kitapun dipanggil berucap secara terkejut ha ha. Nak elaborate lebih terperinci, tu nanti kita bincangkan kemudian. Ini kiranya paling cokia la kata orang utara. Cokia pun cokia lah yang pentingnya bila kita dijemput untuk memberi sedikit ucapan, maka dalam kepala kita dah ada 5 isi penting yang boleh kita sharekan. Tak le dengan semudahnya nak kita tolakkan hajat mereka.

Kalau kita boleh elaboratekan sedikit, lagi le baguih. Baru la anak2 kita tu bertambah konfiden dengan pakcik makcik ni haa. 

Apabila kita berdiri di depan audien tu, tak kira la sapa mereka tu, maka kita mulakan le sedikit pengenalan dulu dengan menyebut puji-pujian kepada Rasululullah saw dan para sahabat khususnya. Kita juga ucapkan terima kasih kerana menjemput kita untuk beri ucapan. Kemudian baru le kita bagi tau kepada audien bahawa hari ni pakcik atau makcik nak kongsikan 5 perkara penting atau 5 kecintaan yang perlu ada dalam kehidupan kita bagi menjamin kejayaan hidup di dunia dan akhirat. Ulangkan balik statement tu, nak bagi tau yang benda tu memang betoi2 penting.

Jangan le mika terus sebut kelima2 poin tu pulak, nanti tak sampai 30 saat dah habis cerita heee. Kemukakan soalan dulu kepada audien kita. Bior depa ni berfikir sikit. Baru le menarik. Ini kira macam ‘ice breaking le’. Pada masa ni mereka akan respon dengan kita. Macam-macam jawapan akan diberikan. Puji le sikit kepada mereka yang bagi respon tu. Kalau ada hadiah kecik2 tu boleh juga diberikan kepada mereka yang bagi jawapan sama dengan poin kita. Hadiah ni digunakan untuk bagi depa syok. Bila depa ni syok, maka mudah le untuk menerima poin yang kita nak bagi tu.

Agak2 le, kalau dah macam saturated je jawapan tu, kita berhentikan dan baru le kita mulakan dengan 5 poin kita tadi. Ok, sekarang ni pakcik/makcik nak bagitahu kepada kamu semua 5 perkara tersebut ialah yang pertamanya untuk menjadi seorang yang cemerlang di dunia dan akhirat,  kita kena Cinta Kepada Allah. Sebenarnya 5 perkara ini cuba menjawab soalan apa? Setiap kali selepas bagitahu poin tu, cuba tanya lagi kepada mereka untuk menjawab soalan kenapa? “Kenapa kita kena cinta kepada Allah”?  Haaa.. mereka pun jawab dan kita cuba le huraikan sikit dari jawapan mereka. Begitu lah seterusnya sampai habis poin kelima.

Kemudian minta mereka ulang2kan 5 poin ni pulak supaya mereka boleh paham dan ingat bahawa untuk menjadi orang yang berjaya di dunia dan akhirat, mereka mestilah Cinta Kepada Allah, Cinta Kepada Rasul, Cinta Kepada Ibu Bapa, Cinta Kepada Ummah dan Cinta Kepada Kecemerlangan.

No comments: