Sunday, August 2, 2009

Setelah lebih 40tahun baru le mengenali Minyak Kelapa Dara/Virgin Coconut Oil (VCO)

Salam
Alhamdulillah, setelah berumur lebih daripada 40tahun, barulah saya mengenali minyak kelapa dara ataupun “virgin coconut oil (VCO)”. Itupun mungkin disebabkan oleh penyakit ekzema yang agak kronik yang menimpa anak kelima saya Anfal. Minyak inilah yang buat masa ni menjadi peneman kepada anak saya bagi mengurangkan kegatalan yang dialaminya.

Sebenarnya pada kesempatan ini saya ingin berkongsi dengan saudara semua terutamanya kepada mereka yang belum mengenali apa itu minyak kelapa dara. Mungkin ada yang bertanya, tak ada topik lain ke nak dikongsikan dan kenapa topik ni yang perlu diperbesarkan. Sengaja saya nak besarkan topik ni kerana minyak kelapa dara ni berasal daripada pokok kelapa yang bersepah didapati terutamanya di zaman kita tinggal di kampong dulu. Sekarang ni mungkin susah nak jumpa pokok ni di rumah2 kita. Masa kecik2 dulu, tak ada bola yang nak disepak, putik2 kelapa yang kering ni le yang dijadikan mangsa.

Sejak dulu hinggalah sekarang, kita banyak menggunakan santan kelapa dalam masakan kita. Itupun macam2 kempen yang kita dengar supaya masakan tu jangan berlemak sangat kerana ianya membahayakan kepada kesihatan. Selain daripada tu, masa kecik dulu ada le opah saya buat minyak daripada santan untuk dijadikan minyak masak ataupun sebagai minyak rambut. Tapi sekarang ni boleh dikatakan dah jarang sangat kita buat minyak daripada santan kelapa dan lebih senang kita beli minyak kelapa sawit saja untuk dijadikan minyak masak. Buat apa nak susah2 kan. Selain dari itu, santan kelapa ini juga boleh diproses menjadi minyak yang dipanggil minyak kelapa dara/virgin coconut oil (VCO).

Daripada kajian awal yang telah dijalankan (bukan orang kita, tapi mat saleh yang sebelum tu mungkin tak pernah tengok pokok kelapa) mendapati minyak kelapa dara ini mempunyai khasiat yang sangat tinggi terutamanya untuk kesihatan badan kita. Menurut Prof Dr Jan J. Kabara, 1966 minyak kelapa dara ni mengandungi asid laurik yang tinggi yang mana asid laurik ini berperanan sebagai anti virus, anti bacteria, anti parasit dan anti kulat yang berkesan untuk tubuh badan kita. Oleh sebab itu VCO ni boleh membantu melegakan pelbagai penyakit terutamanya yang berpunca daripada mikrob di atas. Pada masa sekarang VCO banyak digunakan di dalam industry kosmetik.

Saya ingin mengingatkan diri saya dan tuan2 bahawa inilah kebesaran Allah swt yang telah diberikan kepada hambanya yang hidup di sebelah Asia. Pokok kelapa ni kalau kita campak di mana2 saja, insyaallah ianya akan tumbuh. Rupa2nya Allah swt telah menciptakannya bersama dengan khasiatnya sekali. Begitu juga di tempat2 lain yang mana Allah swt telah memberikan tanaman2 yang sesuai dengan keadaan mereka sebagai penawar yang membantu menyembuhkan penyakit. Cuma persoalanannya sejauh mana kita sedar/yakin bahawa ianya baik untuk kesihatan kita.

Oleh itu marilah sama2 kita mengkaji serta menggunakan sumber yang ada di sekeliling kita yang telah dianugerahkan oleh Allah kepada kita yang banyak khasiatnya termasuklah VCO ini. Semoga Allah memberikan kesihatan yang baik kepada kita bagi memudahkan kita beribadah kepadaNya.

Wallahhuaklam
Zul

1 comment:

Mohd Zulfadli said...

sila le ke blog yop yerk.. www.ibnuwalidaini.blogspot.com